چرا کفش صدا می‌دهد و بهترین روش‌های رفع آن

چرا کفش صدا می‌دهد و بهترین روش‌های رفع آن

تصور کنید وارد محل کار، کتابخانه یا کلاس درس‌ می‌شوید و در حالی‌که سکوت بر همه‌جا حاکم است، کفش‌های‌تان با صدای جیرجیر، هر قدم شما را با صدایی گوش‌خراش اعلام می‌کنند. معطوف شدن همه نگاه‌ها به شما شرم‌آور و کلافه‌کننده است؛ اما نگران نباشید. چه کفش‌های ورزشی بپوشید چه کفش‌های چرمی، جیرجیر کردن کفش یک مشکل رایج است که می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی ازجمله نو بودن، رطوبت محبوس‌شده یا نقص در تولید باشند. در این مقاله، بررسی می‌کنیم که چرا کفش‌ها صدا می‌دهند و سپس بهترین راه‌ حل‌ها برای از بین بردن صدای جیر جیر کفش را نیز معرفی می‌کنیم.

 


چرا کفش صدا می‌دهد؟

قبل از پرداختن به راه‌حل‌ها، درک این نکته ضروری است که اصلا چرا کفش‌ها جیر جیر می‌کنند. دلایل رایج جیر جیر کردن کفش عبارت‌اند از:

حباب هوا

گاهی ممکن است در مراحل ساخت کفش، حباب هوا در میان لایه‌های مختلف کفش باقی بماند؛ همچنین برخی خطاها در ساخت باعث می‌شود پاشنه کفش یا زیره آن به‌خوبی سرجای خود کیپ نشوند. این عوامل می‌تواند دلیل صدای جیر جیر کفش شما باشد.

رطوبت

یکی از مقصران اصلی جیرجیر کفش‌ها رطوبت است. آب ممکن است بین لایه‌های کفی یا درون خود مواد کفش گیر کند. این رطوبت اضافی هنگام راه رفتن فشرده می‌شود و در هر قدم صدایی آزاردهنده تولید خواهد شد.

کفی‌های شل

اگر کفی‌ها به‌ طور محکم به کفش نچسبیده باشند، می‌توانند با جابه‌جایی باعث صدای جیرجیر شوند.

نو بودن کفش‌
کفش‌های نو، به‌ ویژه کفش‌های چرمی، تا زمانی‌که خشک هستند صدای جیر جیر می‌دهند. این صدا از کفش‌هایی چرمی که مدت زیادی استفاده نشده‌اند نیز شنیده می‌شود. برای از بین بردن صدای جیر جیر کفش نو، باید به آن فرصت بیشتری بدهیم و آن را بیشتر بپوشیم.

اصطکاک

قسمت‌های مختلف کفش که به یکدیگر یا به پای شما ساییده می‌شود، می‌توانند باعث ایجاد صدای جیرجیر شوند. این امر به‌ ویژه در کفش‌های چرمی و اسپرت بسیار رایج است.

کفش بزرگ

بزرگ بودن کفش چرمی برای پاها یکی دیگر از دلایل صدا دادن کفش است. اگر کفش چرمی از سایز پایتان بزرگتر باشد، پای شما داخل کفش سر می‌خورد و صدا ایجاد می‌کند. مشابه این امر زمانی اتفاق می‌افتد که کفش‌های خود را بدون جوراب پوشیده باشید. در این حالت نیز اصطکاک ایجادشده میان پاها و کفی کفش تولید صدا می‌کند.

راه رفتن روی سرامیک و سطوح صیقلی

کفش‌های شما ممکن است روی آسفالت بی‌صدا باشند، اما وقتی روی سطوح صاف مانند سرامیک یا چوب قدم می‌گذارید، شروع به جیرجیر کردن می‌کنند. این صدای جیرجیر به‌دلیل سطح صاف و صیقلی این کف‌ها و ایجاد اصطکاک با کف کفش شما، تولید می‌شود. ساییده شدن زیره‌های لاستیکی کفش‌های ورزشی روی سطوح صیقلی مانند کف سالن‌های ورزشی یا سالن‌های رقص نیز می‌تواند صدای جیرجیر ایجاد کند.
 


روش‌هایی برای از بین بردن جیر جیر کفش

حالا که با علل صدا دادن کفش آشنا شدیم، بیایید نحوه از بین بردن صدای جیر جیر کفش را بررسی کنیم. در اینجا چند نکته و ترفند کاربردی وجود دارد:
۱. کفش‌های خود را خشک کنید

انواع راه‌های خشک کردن کفش‌ها عبارت‌اند از:

خشک کردن در هوای آزاد

اگر مشکل از رطوبت باشد، اولین قدم این است که کفش‌های خود را خشک کنید. کفی‌ها را بردارید و بگذارید کفش‌ها و کفی‌ها در هوای آزاد خشک شوند. از منابع حرارتی مستقیم مانند رادیاتور خودداری کنید، زیرا به کفش آسیب می‌زنند.

از روزنامه استفاده کنید

پر کردن کفش با روزنامه می‌تواند به جذب سریع رطوبت کمک کند. برای گرفتن بهترین نتیجه، یک شب تا صبح داخل کفش‌ها روزنامه بگذارید.

بسته‌های ژل سیلیکا

این بسته‌های کوچک برای جذب رطوبت عالی هستند. چند عدد را داخل کفش خود قرار دهید و بگذارید یک یا دو روز بماند.

پودر بچه و نشاسته ذرت

پودر بچه را داخل کفش و زیر کفی‌های خود بپاشید. این کار می‌تواند به جذب رطوبت و کاهش اصطکاک کمک کند و برای از بین بردن صدای جیر جیر کفش بسیار موثر باشد. نشاسته ذرت نیز مانند پودر بچه عمل می‌کند. می‌توان آن را داخل کفش پاشید تا از صدای جیرجیر جلوگیری شود.

۲. کف کفش را با دستمال پاک کنید

هنگام راه رفتن روی سطوح صاف مانند کاشی یا چوب، اغلب به‌ دلیل ماهیت صیقلی کف زمین در تعامل با کف کفش صدای جیرجیر ایجاد می‌شود. یک راه‌حل سریع این است که به‌طور منظم کفش‌های خود را قبل از پوشیدن با یک حوله خشک تمیز کنید. این کار به حذف هرگونه زباله یا رطوبتی که می‌تواند صدای جیرجیر ایجاد کند کمک می‌کند. ایجاد این عادت قبل از پوشیدن کفش‌هایتان به میزان قابل‌ توجهی در از بین بردن صدای جیر جیر کفش موثر است.
 
3. مناطق پر سروصدا را روغن‌کاری کنید

استفاده از روغن نارگیل را به‌ عنوان یک درمان سریع و موثر در نظر بگیرید. کفی‌های کفش را بردارید تا به قسمت پایینی آن دسترسی پیدا کنید، سپس روغن نارگیل را به آرامی به قسمت‌های مختلف بمالید. روی هر درز یا نقطه‌ای که در آن اصطکاک رخ می‌دهد بیشتر تمرکز کنید. تا چند روز این فرایند را تکرار کنید که صدا به‌طور کامل از بین برود.
شما می‌توانید از روغن‌های صنعتی که معمولا برای روانکاری ابزارها و تجهیزات استفاده می‌شود نیز استفاده کنید. برای از بین بردن جیرجیر کفش‌ها، داخل آن ها را با روغن گریس چرب کنید. نگران تغییر رنگ کفش‌های خود نباشید؛ چراکه روغن گریس بی‌رنگ موجود در بازار یک راه‌ حل ساده برای ساکت کردن کفش‌های شماست.

استفاده از چسب‌های سیلیکون

برای رفع صدای جیر جیر ناشی از فرسودگی کفی، چسب سیلیکون راه‌ حل موثری ارائه می‌دهد. با گذشت زمان و استفاده زیاد، روی کفی کفش‌ها ترک‌هایی ایجاد می‌شود که اغلب صدای جیرجیر آزاردهنده‌ای به‌ همراه دارد. استفاده از چسب سیلیکونی روی این ترک‌ها به پر شدن آن‌ها، بازیابی یکپارچگی کفی و از بین بردن صدا کمک می‌کند. این روش نه‌ تنها از نفوذ آب به داخل کفش جلوگیری می‌کند، بلکه با تقویت نواحی آسیب‌پذیر باعث افزایش طول عمر کفش می‌شود.

زیر کفی کفش پارچه قرار دهید

برای از بین بردن صدای جیر جیر کفش ناشی از اصطکاک می‌توانید چند لایه پارچه یا دستمال کاغذی زیر کفی کفش قرار دهید. توجه داشته باشید که هر چند وقت یکبار پارچه یا دستمال کاغذی را تعویض کنید تا کفش‌های‌تان بو نگیرد.

از نرم‌کننده‌های مخصوص کفش استفاده کنید

برای مقابله با صدای کفش ناشی از ساییدگی و پارگی، استفاده از نرم‌کننده کفش می‌تواند یک راه‌حل عملی باشد. چه یک محصول مخصوص مراقبت از کفش را انتخاب کنید یا یک کالای خانگی مانند وازلین، استفاده از مقدار کمی نرم‌کننده در زیر کفش یا در امتداد درزهای بیرونی می‌تواند به‌طور موثری صدای جیر جیر را کاهش دهد. برای جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی، انتخاب نرم‌کننده‌ای مناسب با جنس کفش‌تان، مخصوصا اگر چرم، جیر یا نوبوک باشد، بسیار مهم است.

کف کفش‌ها را سمباده بکشید

با سنباده زدن زیره خارجی کفش با سمباده نرم، می‌توانید سطح را کمی زبر کنید و صدای جیرجیرهای ناشی از اصطکاک با سطوح صیقلی را از بین ببرید. این روش با ایجاد کمی بافت روی کف به کاهش سروصدای هنگام راه رفتن کمک می‌کند.
 
نتیجه‌گیری

صدای جیرجیر کفش‌ها آزاردهنده هستند، اما نباید دائمی باشند. با درک علل ریشه‌ای و به‌ کارگیری چند راه‌ حل ساده برای از بین بردن صدای جیر جیر کفش، می‌توانید به‌ طور کامل از شر آن‌ها خلاص شوید. همان‌طورکه دیدیم، راه‌های متعددی برای رسیدگی به این مشکل وجود دارد. با رعایت این نکات، می‌توانید با خیال راحت و بی‌سروصدا راه بروید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد