چگونه کفش تنگ را گشاد کنیم؟ راهکار‌های خانگی

چگونه کفش تنگ را گشاد کنیم؟ راهکار‌های خانگی

پوشیدن کفش مناسب برای سلامتی و تندرستی شما بسیار اهمیت دارد. اگر کفش‌هایی دارید که کمی تنگ هستند، راهکار‌هایی مثل پوشیدن کفش‌ها در خانه، گرم‌ کردن کفش با سشوار، فریز کردن کفش، قراردادن جو داخل کفش، استفاده از اسپری بازکننده کفش و روزنامه مرطوب وجود دارند که می‌توانید در خانه انجام دهید تا کفش‌های شما به‌خوبی اندازه شوند. آیا تابه‌حال تجربه خرید کفشی را داشته‌اید که در هنگام امتحان کاملا مناسب به نظر برسد، اما پس از چند ساعت پوشیدن، احساس ناراحتی در پا ایجاد کند؟ نگران نباشید، در ادامه این مقاله، به معرفی چگونگی گشاد کردن کفش تنگ به روش‌های خانگی می‌پردازیم. اگر شما هم به‌ دنبال روشی برای اندازه‌ کردن کفش‌هایتان هستید، تا انتهای متن همراه ما شوید.

 


چگونه بفهمیم کفش‌هایمان خیلی تنگ هستند؟
به‌طورکلی، اگر کفش شما خیلی تنگ باشد، می‌تواند به تاول یا زخم منجر شود که گاهی نیز عفونتی جدی در پی خواهد داشت. ساده‌ترین راه برای تشخیص تنگ بودن کفش‌هایتان این است که بررسی کنید چه مقدار فضا در نوک پنجه کفشتان وجود دارد. درحقیقت، بین انگشت شست پا و انتهای کفش باید به اندازه یک انگشت فاصله باشد.
راه دیگر برای بررسی اینکه آیا کفش شما خیلی تنگ بوده یا نه؟ این است که انگشت خود را بین پاشنه پا و پشت کفش خود قرار دهید. اگر فضای کمی وجود دارد، به‌ احتمال زیاد کفش‌های شما خیلی تنگ هستند. در این حالت، شما باید از قالب زدن کفش توسط کفاشی یا یکی از راهکار‌های گشاد کردن کفش تنگ که در بخش‌های بعدی به آن اشاره می‌کنیم، استفاده کنید.

۱۱ راهکار ساده برای گشاد کردن کفش تنگ

در این بخش، تصمیم داریم چند مورد از ساده ترین روش برای گشاد کردن کفش تنگ را که می‌توانید در خانه انجام دهید، معرفی کنیم. این نکته را هم مدنظر قرار دهید که این تکنیک‌ها، برای مواد و انواع مختلف کفش متفاوت خواهد بود.
۱- کفش‌های نو را در خانه بپوشید.
اولین و ساده ترین روش برای گشاد کردن کفش تنگ، پوشیدن کفش‌ها برای مدتی در خانه است. برای این کار، بهتر است یک جفت جوراب ضخیم بپوشید و با کفش‌های خود در خانه قدم بزنید. با اینکه این روش کمی زمان‌بر است، اما درنهایت کفش‌ها گشادتر می‌شوند.
۲- از اسپری باز‌کننده کفش استفاده کنید.
محصولاتی با عنوان اسپری‌های مخصوص گشاد کردن کفش تنگ در بازار وجود دارند که به بدون هیچگونه آسیبی به بافت کفش، می‌توانید از آن‌ها برای این منظور استفاده کنید. درحقیقت، باید پس از اسپری‌ کردن بر روی بخش‌های مختلف کفش‌ها، آن‌ها بپوشید و مدتی قدم بزنید تا کمی جا باز کند.
 


۳- کفش‌ها را با سشوار گرم کنید.
سومین راهکار ساده برای گشاد کردن کفش تنگ، گرم‌ کردن آن با سشوار است. برای این منظور نیز باید یک جفت جوراب ضخیم به‌همراه کفش‌ها بپوشید، سپس حرارت ملایم سشوار را بر روی نواحی مختلف کفش‌ها نگه‌ دارید؛ همچنین پا‌هایتان را درون کفش به جلو و عقب تکان دهید تا باعث نرم و گشاد شدن کفش‌ها شود.
۴- از روزنامه مرطوب استفاده کنید.
ایده استفاده از چند ورق روزنامه خیس نیز می‌تواند راهکاری مناسب برای گشاد کردن کفش‌های تنگ باشد. در این روش، باید دقت داشته باشید که روزنامه‌ها به‌قدری باشند که فرم اصلی کفش‌ها حفظ شود. پس از مدتی که روزنامه‌ها و کفش‌ها خشک شدند، نتیجه دل‌خواهتان حاصل خواهد شد.
۵- مقداری دانه جو داخل کفش قرار دهید.
اگر کفش‌هایتان تنگ است، می‌توانید آن‌ها را با دانه‌های جو پر کنید؛ سپس بر روی آن آب بریزید. درحقیقت، دانه‌های جو با جذب آب متورم می‌شوند و پس از مدتی کفش‌ها گشادتر خواهد شد.
۶- کفش‌های خود را فریز کنید.
یک راهکار ساده برای گشاد کردن کفش تنگ، فریز کردن آن است. برای این کار باید دو کیسه پلاستیکی را پر از آب کنید و داخل هرکدام از کفش‌ها قرار دهید. دقت داشته باشید که آب درون کیسه به‌طور کامل تمام قسمت‌های داخلی کفش را پوشش دهد. کیسه را محکم ببندید تا آب به داخل کفش نریزد، برای اطمینان می‌توانید از دو کیسه پلاستیکی داخل هم استفاده کنید. درنهایت، کفش‌ها را درون فریزر قرار دهید تا آب منجمد شود، با یخ‌ زدن کیسه‌های آب، کفش‌ها گشادتر خواهند شد.

 


۷- از قالب کفش استفاده کنید.
به‌طورکلی، قالب کفش به‌ صورت فرم پا است و جنس‌های مختلفی دارد. از طرفی، با استفاده از پیچ‌های تعبیه‌ شده بر روی آن، می‌توانید کفش را از طول و عرض براساس اندازه پا تنظیم کنید. استفاده از روش قالب زدن کفش زمان‌بر است و به‌طور معمول، برای مشاهده نتیجه مطلوب باید چند روز صبر کنید. برای سرعت‌ بخشیدن به این کار، از اسپری الکل و آب یا روغن‌های مخصوص کفش استفاده می‌کنند.
۸- از الکل ایزوپروپیل یا همان الکل مالشی استفاده کنید.
برای گشاد کردن کفش تنگ خود، به نسبت 50 درصد الکل و آب را با هم مخلوط کنید و درون یک اسپری آب‌پاش بریزید. این ترکیب را درون کفش‌ها اسپری کنید؛ البته می‌توانید به‌جای این کار به قسمت‌های تنگ کفش الکل بمالید. اگر پس از خشک شدن الکل، کفش اندازه پا‌هایتان نبود، دوباره همین مراحل را انجام دهید.
۹- از سیب‌زمینی استفاده کنید.
ساده ترین روش برای گشاد کردن کفش تنگ، استفاده از سیب‌زمینی بزرگ است. برای این منظور، سیب‌زمینی را پوست کنید و درون کفش فشار دهید. به‌طور معمول، باید به‌ مدت یک روز، سیب‌زمینی درون کفش‌تان بماند. این راهکار علاوه‌بر اینکه به گشاد شدن کفش کمک می‌کند، بوی بد آن را نیز از بین می‌برد.
۱۰- به کفش خود بخار دهید.
بخار دادن یکی از راهکار‌های کاربردی گشاد کردن کفش تنگ است. ابتدا باید یک کتری پر از آب را روی شعله قرار دهید تا بجوشد. زمانی‌که کتری درحال جوشیدن است، کفش را روی بخار آب نگه دارید. این کار را برای 3 الی 5 دقیقه انجام دهید تا کفش به‌خوبی نرم شود. پس‌از آن، درون کفش را با کاغذ یا روزنامه خشک پر کنید و اجازه دهید که برای چندین ساعت استراحت کند. در نهایت، کفش را واکس بزنید تا آسیب نبیند.
 


۱۱- از کاندیشنر استفاده کنید.
اگر برایتان سوال شده است که آیا کفش چرم جا باز می‌کند؟ باید گفت که آخرین راهکار ساده برای گشاد کردن کفش تنگ در این لیست، استفاده از کاندیشنر برای کفش‌های چرم خواهد بود. این محصول هم به‌صورت مایع و هم به‌صورت دستمال‌های مخصوص در بازار وجود دارد. در این روش، ابتدا باید کاندیشنر را به سطح کفش بمالید و سپس آن را با یک دستمال تمیز کنید. درنهایت، پس از گذشت حدود 2 ساعت کفشتان گشادتر می‌شود.

چگونه پنجه کفش را گشاد کنیم؟
اغلب افرادی که کفش نو می‌پوشند، در ابتدا به این فکر هستند که چگونه پنجه کفش را گشاد کنیم؟ این نکته را در نظر داشته باشید که قسمت پنجه پا در کفش به‌ اندازه کناره‌های آن قابلیت گشاد شدن را ندارد. درواقع، تنها می‌توانید مقدار اندکی آن را گشادتر کنید.
برای این منظور کافی است، جوراب یا کاغذ خیس‌شده را در قسمت نوک کفش قرار دهید؛ البته حداقل باید یک روز زمان دهید تا مقداری پنجه کفش گشادتر شود؛ همچنین می‌توانید از روش سشوار نیز برای گشاد کردن نوک کفشتان استفاده کنید.

 


آیا کفش چرم جا باز می‌کند؟
وقتی کفش‌های چرمی جدید می‌خرید، ممکن است در ابتدا پوشیدن آن‌ها شما را اذیت کند. بهترین راه برای نرم کردن کفش‌های چرمی مانند هر نوع کفش دیگری،  پوشیدن تدریجی آن‌ها خواهد بود. درحقیقت، اگر در تولید این نوع کفش از چرم مرغوبی استفاده شده باشد، سینه و رویه کفش با چند روز پوشیدن آزاد خواهد شد. به این نکته نیز توجه کنید که کفش هیچگاه به‌صورت طولی گشاد‌تر نخواهد شد. از همین رو، هنگام خرید کفش دقت کنید که انگشت شست پا به نوک کفش برخورد نکند یا تا نشده باشد.
با‌این‌حال، اگر سوالتان این است که آیا کفش چرم جا باز می‌کند؟ در پاسخ باید گفت که اغلب می‌توانید با پیروی از روش‌های ساده زیر، این روند را تسریع کنید.

کفش‌های چرمی را در آب گرم خیس کنید.
رایج‌ترین راه برای نرم کردن کفش‌های چرمی این است که آن‌ها را در آب گرم خیس کنید و یک قطره صابون مایع نیز به آن اضافه کنید. اجازه دهید حدود 10 دقیقه خیس بخورند، سپس کفش را از آب دربیاورید و صابون اضافی را با یک پارچه پاک کنید.

 


کفش‌های چرمی را در آب سرد خیس کنید.
چرم را می‌توان در آب سرد نیز  به‌ سادگی نرم کرد. سینک ظرف‌شویی را با آب سرد پر کنید و بگذارید کفش‌ها به‌مدت 10 تا 15 دقیقه خیس بخورند، سپس با یک پارچه تمیز آن‌ها را خشک کنید.

به کفش‌های چرمی وازلین بزنید.
فرمول وازلین نه‌ تنها کفش‌های چرمی را نرم می‌کند، بلکه می‌تواند از ترک‌ خوردن آن‌ها نیز جلوگیری کند. برای به‌ دست‌ آوردن نتایج مطلوب، این روش را با هوای گرم سشوار ترکیب کنید.

جمع‌بندی
ما بیشتر عمر خود را با پوشیدن کفش می‌گذرانیم؛ بنابراین، مهم است که مطمئن شوید آن‌ها به‌ درستی با سایز پا‌های شما مطابقت دارند. درحقیقت، کفش‌هایی که متناسب با پا‌هایتان نیستند، می‌توانند باعث آسیب‌دیدگی و مشکلات مختلف پا شوند. بااین‌حال، اگر کمی کفشتان تنگ است، یکی از چند راهکار ساده برای گشاد کردن کفش تنگ که در بالا به آن اشاره کردیم را امتحان کنید. درنهایت، این موضوع را هم در نظر داشته باشید که علاوه‌ بر موارد گفته‌ شده، می‌توانید کفش را با قالب زدن در کفاشی‌ها گشاد کنید. شما چه روش دیگری را پیشنهاد می‌دهید؟

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد