علت بو گرفتن کفش و 10 راهکار برای آن

علت بو گرفتن کفش و 10 راهکار برای آن

اکثر ما تجربه ناخوشایند بوی بد کفش و جوراب را در هنگام پوشیدن طولانی‌مدت کفش به‌خصوص در فصل‌های گرم سال، داشته‌ایم. این مشکل به‌دلیل عرق‌کردن پا و رشد میکروب و باکتری در محیط گرم و مرطوب داخل کفش ایجاد می‌شود. دلایل مختلفی می‌تواند باعث بروز این مشکلات و بو گرفتن کفش شوند؛ اما جای نگرانی نیست. خوشبختانه، روش‌های مختلفی برای ازبین‌بردن بوی بد جوراب و کفش وجود دارد که به‌سادگی می‌توانید در خانه انجام دهید. در ادامه این مطلب، به بررسی دلایل بوی نامطبوع کفش و سپس روش‌های برطرف‌کردن آن خواهیم پرداخت.

چرا کفش ما بو می‌گیرد؟

بوی بد کفش ازجمله کفش کتانی، یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند برای هرکسی آزاردهنده باشد. این معضل ریشه در عوامل مختلفی دارد که هر کدام سهم خود را در ایجاد بوی ناخوشایند کفش ایفا می‌کنند. موضوعی که می‌تواند زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار داده و علاوه‌بر آزار خود شما، منجر به آزار اطرافیان‌تان نیز بشود.

عرق پا، عامل اصلی بوی نامطبوع

پاها به‌عنوان موتور محرکه ما، غده‌های عرقی زیادی دارند که در طول روز فعالانه مشغول تولید عرق هستند. این عرق در فضای گرم و مرطوب داخل کفش محبوس می‌شود و به بستری ایده‌آل برای رشد و تکثیر باکتری‌ها و قارچ‌ها تبدیل می‌شود. این میکروارگانیسم‌ها در حین تجزیه عرق، بوی نامطبوعی تولید می‌کنند که به‌عنوان بوی بد کفش می‌شناسیم.

نقش تهویه نامناسب در تشدید بو

کفش‌هایی که از جنس مواد غیرقابل‌تنفس مانند پلاستیک یا چرم مصنوعی ساخته شده‌اند، تهویه نامناسبی دارند. این موضوع باعث می‌شود که عرق و رطوبت داخل کفش به دام افتاده و شرایط را برای رشد میکروب‌ها و قارچ‌ها فراهم کند؛ به‌همین‌دلیل، کفش‌های بدون تهویه، بوی بد را به‌سرعت به خود می‌گیرند. این در حالی است که کفش‌های ساخته‌شده با چرم طبیعی گاوی، دارای تهویه مناسبی بوده و از بروز چنین مشکلی جلوگیری می‌کنند.

نگهداری نامناسب، قاتل سلامتی کفش!

بی‌توجهی به نظافت و نگهداری درست از کفش، عمر آن را کوتاه می‌کند و بوی بدی را به‌وجود خواهد آورد. اگر کفش‌ها ازجمله کفش‌های کتانی به‌طور مرتب تمیز نشوند و در محیط‌های مرطوب نگهداری شوند، میکروب‌ها و قارچ‌ها به‌راحتی در آن‌ها جولان می‌دهند و باعث ایجاد بوی بد کفش می‌شوند؛ به‌همین‌منظور، باید کفش‌ها را در مکانی خشک و خنک نگهداری کرده و از ضدعفونی‌کننده‌های مخصوص کفش استفاده کنید.

بهداشت پا، کلید سلامتی کفش

بهداشت پاها نقشی اساسی در جلوگیری از بوی بد کفش دارد. شست‌وشوی روزانه پاها با صابون و خشک‌کردن کامل آن‌ها قبل از پوشیدن کفش، از تعریق بیش از حد و تجمع باکتری‌ها جلوگیری می‌کند؛ همچنین استفاده از جوراب‌های نخی و تعویض مرتب آن‌ها، به کاهش بوی بد کفش کمک می‌کند. با رعایت بهداشت پا و کفش، می‌توانید از شر این مشکل ناخوشایند خلاص شوید.

آیا کفش چرم بو میگیرد؟

کفش چرم، به‌دلیل کیفیت و دوام بالا، انتخابی محبوب است؛ اما آیا کفش چرم بو می‌گیرد؟ پاسخ به این سؤال بستگی به نوع چرم و آستر داخلی آن دارد. کفش‌هایی که آستر داخلی آن‌ها از چرم گاوی و بزی مرغوب ساخته شده‌اند، به‌دلیل وجود منافذ طبیعی در این چرم‌ها، امکان تهویه بهتر پا فراهم می‌شود. این منافذ باعث می‌شوند پا کمتر عرق کند و درنتیجه بوی بد کفش حس نشود؛ اما اگر در آستر داخلی کفش چرم از چرم مصنوعی یا چرم گوسفندی استفاده شده باشد، به‌دلیل بسته‌بودن منافذ و عدم تهویه مناسب، پا بیشتر عرق می‌کند و بو گرفتن کفش امری اجتناب‌ناپذیر می‌شود؛ بنابراین، برای جلوگیری از بوی ناخوشایند پا و کفش، بهتر است به‌دنبال خرید کفش‌های چرم طبیعی با آستر داخلی از چرم گاوی و بزی مرغوب باشید تا از راحتی و تمیزبودن پاهای‌تان لذت ببرید.

۱۰ راهکار تضمینی خانگی برای از بین بردن بوی بد پا و کفش

خوشبختانه، راهکارهای مؤثر و بسیار کم‌هزینه‌ای وجود دارند که به شما در جنگ با بوی بد کفش کمک خواهند کرد. در ادامه این مقاله، به بررسی ۱۰ راهکار تضمینی خانگی برای ازبین‌بردن بوی بد پا و کفش خواهیم پرداخت که می‌توانند به شما در داشتن پاها و کفش‌های تمیز و بدون بو کمک کنند.

۱. شست‌وشوی کشف‌ها

بهترین روش برای ازبین‌بردن بوی کفش، شست‌وشوی کفش‌ها است. ابتدا باید مطمئن شوید که کفش‌های شما قابل شست‌وشو هستند. معمولا در داخل جعبه کفش یا یک برگه که به‌همراه کفش عرضه می‌شود، می‌توانید این توضیحات را بخوانید. اگر کفش‌ها قابل شست‌وشو هستند، آن‌ها را با آب و صابون ملایم بشویید و سپس به‌خوبی خشک کنید. برای شست‌وشو، می‌توانید از ماشین لباسشویی نیز استفاده کنید؛ اما حتما از یک برنامه شست‌وشوی ملایم و دمای پایین استفاده کنید.

۲. استفاده از جوش‌شیرین

رفع بوی بد کفش با جوش‌شیرین، یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌توانید در منزل و به‌آسانی امتحان کنید. جوش‌شیرین به‌عنوان یک جاذب بو عمل می‌کند و می‌تواند بوی ناخوشایند را خنثی کند. کافی است مقداری جوش شیرین را در کفش‌های‌تان بریزید و بگذارید چند ساعت بماند. سپس آن را تخلیه کرده و کفش‌ها را تمیز کنید.

۳. استفاده از سرکه سفید

سرکه سفید یک ماده طبیعی و مؤثر برای رفع بوی بد پا و کفش است. سرکه سفید خاصیت ضدباکتریایی دارد و می‌تواند باکتری‌های مولد بو را از بین ببرد. مخلوطی از سرکه و آب را در یک بطری اسپری بریزید و داخل کفش‌ها اسپری کنید. بگذارید کفش‌ها خشک شوند و سپس آن‌ها را بپوشید.

۴. استفاده از پوست مرکبات

پوست مرکبات مانند لیمو، پرتقال و گریپ‌فروت می‌توانند بوی بد کفش را خنثی کنند. پوست مرکبات را داخل کفش‌ها بگذارید تا چند ساعتی بماند. روغن‌های طبیعی موجود در پوست مرکبات، بوی ناخوشایند را جذب کرده و کفش‌ها را تازه و خوشبو می‌کنند.

۵. استفاده از پودر بچه

پودر بچه به‌عنوان محصولی ارزان‌قیمت که در اغلب فروشگاه‌ها به‌راحتی یافت می‌شود نیز یکی از بهترین ابزارهایی است که می‌توانید برای رفع بوی بد پا و کفش استفاده کنید. این پودر می‌تواند رطوبت را جذب کند و بوی بد را از بین ببرد. مقداری پودر بچه را در داخل کفش‌ها بریزید و بگذارید چند ساعت بماند. سپس کفش‌ها را تخلیه کرده و از آن‌ها استفاده کنید.

۶. شست‌وشوی منظم پاها

یکی از اصولی‌ترین راهکارها برای جلوگیری از بوی نامطبوع کفش، شست‌وشوی منظم پاها است. پاهای‌تان را روزانه با آب و صابون بشویید و به‌خوبی خشک کنید. این کار باعث می‌شود که باکتری‌ها و قارچ‌ها نتوانند به‌راحتی رشد کنند و بوی بد تولید کنند. شست‌وشوی منظم پاها می‌تواند به‌طور موثری به از بین بردن بوی بد جوراب و کفش کمک کند.

۷. استفاده از چای سیاه

چای سیاه حاوی تانن است که خاصیت ضدباکتریایی دارد و می‌تواند بوی بد کفش را کاهش دهد. چند چای کیسه‌ای سیاه را در آب داغ قرار دهید تا دم بکشد؛ سپس آن‌ها را بیرون بیاورید و بگذارید خنک شوند. چای کیسه‌ای خنک‌شده را در داخل کفش‌ها بگذارید تا چند ساعت بماند. این روش به‌خوبی می‌تواند بوی بدی را که از کفش ساطع می‌شود، از بین ببرد.

۸. تهویه کفش‌ها

تهویه مناسب کفش‌ها نقش مهمی در جلوگیری از بوی بد دارد و می‌تواند بهترین روش برای از بین بردن بوی کفش باشد. کفش‌های‌تان را بعد از هر بار استفاده در یک مکان خشک و دارای جریان هوا قرار دهید تا به‌خوبی تهویه شوند. این کار باعث می‌شود که رطوبت داخلی کفش‌ها تبخیر شود و باکتری‌ها و قارچ‌ها نتوانند رشد کنند.

۹. قراردادن کفش‌ها در فریزر

قراردادن کفش‌ها در فریزر، یکی از ۱۰ راهکار تضمینی خانگی برای از بین بردن بوی بد پا و کفش است. دمای پایین فریزر، باکتری‌ها و قارچ‌های مولد بو را از بین می‌برد. کفش‌های‌تان را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و برای چند ساعت در فریزر بگذارید. این روش به‌خصوص برای کفش‌های ورزشی موثر است.

۱۰. استفاده از کفش‌های چرم طبیعی گاوی و بزی

اگر از کفشی که از چرم طبیعی گاو یا بز باکیفیت ساخته شده‌است استفاده کنید، نه‌تنها ظاهر چشم‌نوازی به استایل شما خواهد بخشید، بلکه از بوی بد کفش نیز جلوگیری می‌کند. این نوع چرم به‌دلیل داشتن منافذ طبیعی، امکان تهویه بهتر پا را فراهم کرده و مانع از تعریق بیش از حد می‌شود؛ درنتیجه، کفش‌ها همیشه تازه و بدون بو باقی خواهند ماند.

جمع‌بندی

بو گرفتن کفش و پاها می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. شما باید بهداشت فردی را رعایت کنید و با شست‌وشوی مرتب پاهای‌تان از این اتفاق ناخوشایند جلوگیری کنید. ولی گاهی مشکل از پا نیست، بلکه این کفش نامرغوب و نامناسب است که می‌تواند باعث ساطع‌کردن بوی بد شود؛ بنابراین، مهم است که هنگام خرید یک کفش، نهایت دقت را داشته باشید. به‌خصوص خرید کفش چرم که می‌تواند مثل یک سرمایه‌گذاری درازمدت باشد. بسیاری این سؤال را از خود می‌پرسند که آیا کفش چرم بو میگیرد؟ در پاسخ به آن‌ها، باید گفت که با انتخاب یک کفش چرمی طبیعی گاوی یا بزی اعلا، نه‌تنها مشکلاتی مثل بوی ناهنجار وجود ندارد، بلکه با نگهداری درست می‌تواند چندین سال شما را از خرید کفش جدید بی‌نیاز کند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد