هشدار: عوارض پوشیدن کفش پاشنه بلند

هشدار: عوارض پوشیدن کفش پاشنه بلند

کفش‌های پاشنه بلند ممکن است شیک باشند؛ اما متاسفانه، برای سلامت پا یا مچ پا ایده‌آل نیستند. پوشیدن مکرر کفش‌های پاشنه بلند می‌تواند به درد ساق پا، درد پا، ضعیف‌ شدن رباط‌ها و تغییر شکل انگشتان پا منجر شود. این مشکلات درصورتی شدیدتر می‌شوند که کفش‌ها نیز نامناسب، خیلی تنگ و دارای پنجه باریک باشند. این مدل کفش‌ها ممکن است خطر رگ‌ به‌ رگ شدن، پیچ خوردن مچ پا یا زمین‌ خوردن را افزایش دهند. از طرفی، از مضرات پوشیدن کفش پاشنه بلند برای بدن می‌توان به زانودرد، کمردرد و تغییر در وضعیت بدن در طول زمان نیز اشاره کرد. اگر برایتان سوال شده است که آیا کفش پاشنه بلند برای دیسک کمر ضرر دارد یا نه؟ همچنین رابطه پوشیدن کفش پاشنه بلند و زانو درد در زنان چیست؟ تا انتهای این متن همراه ما شوید تا اطلاعات دقیق تری در این مورد با شما در میان بگذاریم.

 


علل ایجاد عوارض و بروز درد پا با کفش پاشنه بلند چیست؟


قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم که آیا کفش پاشنه بلند برای دیسک کمر ضرر دارد؟ بهتر است در مورد دلایل ایجاد درد و عوارض پوشیدن این نوع کفش‌ها توضیح دهیم. به‌طورکلی، کفش‌های پاشنه بلند الگوی راه‌ رفتن پوشنده خود را تغییر می‌دهند. افرادی که به‌ طور منظم کفش‌های پاشنه‌دار می‌پوشند نسبت‌ به افرادی که به‌ صورت مدام کفش‌های تخت می‌پوشند، هنگام راه‌ رفتن گام‌های کوتاه‌تر و قوی‌تری برمی‌دارند.
این کار می‌تواند فشار بیشتری را بر روی مفاصل زانو وارد کند که درنهایت، ممکن است به آرتروز منجر شود. درحقیقت، هنگام پوشیدن این مدل کفش‌ها، بدن باید وزن کلی و مرکز ثقل خود را تنظیم کند و تغییر دهد تا ارتفاع پاشنه کفش جبران شود. هرچه پاشنه بلندتر باشد، خطر بروز مشکلات کمر، لگن، پا‌ها و زانو بیشتر می‌شود.

مضرات پوشیدن کفش پاشنه بلند چیست؟

پوشیدن کفش‌های پاشنه‌دار در طول روز یا برای مدت طولانی باعث استرس و فشار بر روی قسمت‌های مختلف بدن شما می‌شود. این استرس اضافی نه‌ تنها بر زانو‌ها، بلکه روی باسن، کمر و تاندون آشیل شما نیز تاثیر خواهد گذاشت.اگرچه کفش‌های پاشنه‌ بلند بسیار شیک هستند، اما پوشیدن آن‌ها می‌تواند دلیل اصلی بسیاری از مشکلات پا و مچ پا در زنان باشد. نگاهی دقیق‌تر به تاثیر این کفش‌ها بر بدن انسان، ممکن است به برخی از خانم‌ها کمک کند تا انتخاب بهتری برای خرید کفش داشته باشند. برخی از خطرات مضرات پوشیدن کفش پاشنه بلند به شرح زیر است:

۱- فرو رفتن ناخن در گوشت و ایجاد آسیب به ناخن‌ها

به‌ طورکلی، یکی از مهمترین مضرات پوشیدن کفش پاشنه بلند به‌ خصوص در طولانی‌ مدت، رشد و فرو رفتن ناخن در انگشتان پا خواهد بود. درواقع، انگشتان پا در کفش‌های پاشنه‌دار به یکدیگر فشرده شده و درنهایت، باعث می‌شوند که انگشت شست پا به‌سمت داخل حرکت کند. این موضوع می‌تواند به بروز عفونت و قارچ در میان انگشتان نیز منجر شود.

۲- بروز واریس

از دیگر آسیب‌های پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند، ابتلا به واریس است. درحقیقت، به‌ دلیل اینکه ساق پا نسبت‌ به زمانیکه روی سطح پهن قرار دارد، کمتر منقبض می‌شود، جریان خون از سمت پا به قلب کاهش می‌یابد. از همین رو، فشار داخل رگ‌ها افزایش‌ یافته و رگ‌های پا متورم می‌شوند که همین امر به ایجاد واریس منجر خواهد شد. برای پیشگیری و درمان واریس، می‌توانید از جوراب‌های مخصوص واریس که عروق خونی را تحت‌فشار قرار می‌دهند و باعث افزایش گردش خون می‌شوند، استفاده کنید.

 


۳- افزایش احتمال پیچ خوردگی مچ پا


پوشیدن کفش‌های پاشنه‌دار، فقط در زمان راه‌ رفتن روی سطوح صاف دردسر کمتری دارند؛ چراکه سنگ‌ فرش‌های خیابان‌ها، چاله‌ها، مسیر‌های ناهموار، پله‌ها و... از مواردی هستند که احتمال لیز خوردن و پیچ خوردگی مچ پای شما را افزایش می‌دهند. این موضوع را هم در نظر داشته باشید که بجز آسیب به مچ پا، ممکن است با از دست‌ دادن تعادل خود، باعث شکستگی زانو‌ها و آرنج خود نیز شوید.

۴- راه‌ رفتن نامتعادل


وقتی کفش پاشنه بلند می‌پوشید، مرکز ثقل بدنتان تغییر می‌کند، هرچه پاشنه بلندتر باشد این موضوع حادتر می‌شود. درحقیقت، حفظ تعادل در چنین وضعیتی برای خانم‌ها بسیار دشوار خواهد شد. از همین رو، علاوه‌بر اینکه راه‌ رفتن سخت می‌شود و درد پا با کفش پاشنه بلند افزایش می‌یابد، این احتمال نیز وجود دارد که با از دست‌ دادن تعادل و لغزیدن به زمین بیفتید.
از مضرات پوشیدن کفش پاشنه بلند در این حالت می‌توان به احتمال پیچ‌ خوردن و رگ‌ به‌ رگ شدن مچ، همچنین کشیدگی و التهاب عضلات و تاندون‌ها اشاره کرد.

۵- افزایش احتمال بیرون زدگی استخوان شست پا (هالوکس والگوس)


علاوه‌ بر اینکه درد پا با کفش پاشنه بلند شدت می‌گیرد، انحراف انگشتان پا به‌خصوص انگشت شست نیز ممکن است اتفاق بیفتد. در زمان پوشیدن این نوع کفش‌ها، فشار وزن بدن به‌ سمت جلوی کفش و انگشتان پا وارد می‌شود.
باتوجه‌ به باریک بودن بخش جلویی کفش‌های پاشنه‌دار، انگشتان بر روی یکدیگر فشار بیش از حد وارد می‌کنند و باعث بیرون‌ زدگی استخوان شست پا یا هالکوس والگوس می‌شوند. این موضوع را در نظر داشته باشید که می‌توانید کفش‌های پنجه پهن‌تر انتخاب کنید تا آسیب کمتری به انگشتان پا وارد شود.

۶- آرتروز


کفش‌های پاشنه‌ بلند نیروی اضافی زیادی به زانو و سایر مفاصل شما وارد می‌کنند. این فشار مضاعف باعث می‌شود که مفاصل سریع‌تر فرسوده شده و درنهایت، به آرتروز منجر شود. به‌ طورکلی، از مضرات پوشیدن کفش پاشنه بلند ایجاد فشار بیشتر بر روی مفاصل زانو است.
کفش‌های پاشنه بلند نمی‌توانند ضربه را جذب کنند یا اینکه از چرخش طبیعی پا در حین راه‌ رفتن جلوگیری کنند؛ چرا که در حالت صاف و بدون خم‌ شدن قرار دارند. این موضوع به‌مرور زمان به درد‌های شدید مفصلی و پیشرفت آرتروز منجر می‌شود.

۷- افزایش درد در نواحی لگن و زانو

از مضرات پوشیدن کفش پاشنه بلند، فشار زیادی است که از سمت وزن بدن بر روی مفاصل زانو و پاشنه پا وارد می‌شود. از طرفی، این فشار بیش از حد به‌ مرور زمان به شکستگی و درگیری اعصاب منجر می‌شود که درد زانو، لگن و کمر را به‌ همراه دارد. به همین دلیل، می‌توان گفت کفش پاشنه بلند و زانو درد در زنان رابطه نزدیکی دارند.


 
آیا کفش پاشنه بلند برای دیسک کمر ضرر دارد؟


از مضرات پوشیدن کفش پاشنه بلند، آسیب آن به دیسک کمر است. درواقع، وزن بدن در زمان ایستادن از قاعده گردن به مفصل لگن و سپس پا‌ها منتقل می‌شود. پوشیدن کفش‌های پاشنه‌ دار بلند، باعث برهم‌ خوردن این حالت طبیعی بدن می‌شود. این موضوع با تغییر بیومکانیک بدن، فشار روی ستون مهره را افزایش می‌دهد و عوارضی همچون درد‌های کمری در پی خواهد داشت.
به‌طورکلی، کفش‌های پاشنه بلند می‌توانند باعث توزیع ناهموار وزن و درنتیجه، درد در ناحیه کمر شوند. این کفش‌ها سبب می‌شوند که لگن به‌سمت جلو متمایل شود و فشار زیادی را روی کمر وارد کند. از همین رو، کمردرد و فشار بر روی دیسک کمر عارضه‌ای شایع در زنانی است که این نوع کفش‌ها را می‌پوشند.

جمع‌بندی
زنان از سراسر جهان حداقل یک ست کفش پاشنه بلند به‌عنوان اکسسوری مد دارند؛ اما آیا کفش پاشنه بلند برای دیسک کمر ضرر دارد؟ در متن بالا، به‌طور کامل مضرات پوشیدن کفش پاشنه بلند را برای شما توضیح دادیم. هر چقدر هم که کفش پاشنه بلند مورد علاقه شما زیبا و شیک باشد، خطری که برای پا و بدن شما دارد را به حداقل نمی‌رساند. با‌این‌حال، اگر نمی‌خواهید برای همیشه پوشیدن این مدل کفش را بی‌خیال شوید، بهتر است کفش‌های پاشنه بلند را کمتر بپوشید. درنهایت نیز کفش‌هایی را انتخاب کنید که کیفیت بالایی دارند و پاشنه آن‌ها پهن است؛ همچنین باید فضای زیادی در ناحیه پنجه پا برای تکان‌ دادن انگشتان پا وجود داشته باشد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد