مراقب کلاهبرداران باشید: روش های تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی

مراقب کلاهبرداران باشید: روش های تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی

چرم طبیعی از دیرباز در زندگی بشر جایگاهی ویژه داشته است و به‌ دلیل ویژگی‌های منحصربه‌ فردش، همواره مورد استقبال قرار گرفته است. تولیدکنندگان از این ماده ارزشمند برای خلق محصولاتی مانند پوشاک، کیف، کفش، صندلی و... استفاده می‌کنند؛ ولی متاسفانه، امروزه شاهد افزایش محصولات تقلبی و چرم مصنوعی در بازار هستیم که از نظر ظاهری شباهت زیادی با چرم طبیعی دارند و با همان قیمت چرم اصل فروخته می‌شوند. حال این سوال پیش می‌آید که تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی چطور امکان‌پذیر است و چگونه نباید به دام کلاهبرداران بیفتیم؟

ما در این مقاله، به بررسی روش‌هایی خواهیم پرداخت که به تشخیص چرم اصل و بااصالت از چرم‌های تقلبی و ساخته‌ شده به دست بشر کمک می‌کند؛ اما در ابتدا باید تعریف درستی از جنس چرم طبیعی و مصنوعی را بدانید.

چرم طبیعی چیست؟

چرم طبیعی از پوست حیوانات، عمدتا گاو، گوسفند و بز تهیه می‌شود. این نوع چرم به‌ دلیل ویژگی‌های منحصربه‌ فردی مثل نرمی، انعطاف‌پذیری و دوام بالا در طول زمان از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است. چرم طبیعی دارای منافذ ریز و نامنظم است که باعث تنفس‌پذیر بودن آن می‌شود و در تماس با پوست احساس راحتی ایجاد می‌کند. علاوه‌بر آن، چرم طبیعی به‌ مرور زمان ظاهر زیباتر و جذابتری پیدا می‌کند و نشانه‌هایی از استفاده و عمر خود را به شکلی دلپذیر نمایش می‌دهد. این ویژگی‌ها چرم طبیعی را به گزینه‌ای عالی برای تولید کیف، کفش، لباس و سایر محصولات چرمی تبدیل کرده‌اند. برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی، بد نیست تعریف درست چرم مصنوعی را هم بدانید.

چرم مصنوعی چیست؟

چرم مصنوعی یا چرم صنعتی از مواد پلیمری مانند پلی‌اورتان (PU) و پلی‌وینیل کلراید (PVC) تولید می‌شود. این نوع چرم به‌ منظور ارائه جایگزینی ارزان‌تر و با ظاهری مشابه به چرم طبیعی طراحی شده است. چرم مصنوعی دارای سطحی صاف و یکنواخت است و به‌ دلیل عدم وجود منافذ طبیعی، تهویه کمتری دارد. از مزایای چرم مصنوعی می‌توان به مقاومت در برابر آب، سهولت در نگه‌ داری و تمیز کردن و تنوع بالا در رنگ و طرح اشاره کرد. بااین‌حال، چرم مصنوعی به‌اندازه چرم طبیعی دوام ندارد و با گذر زمان ممکن است ترک بخورد یا از بین برود. چرم مصنوعی به‌طور گسترده‌ای در صنعت مد، خودروسازی و مبلمان استفاده می‌شود.

چگونه چرم طبیعی را از مصنوعی تشخیص دهیم؟

برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی روش‌های متعددی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند تا خرید مطمئنی داشته باشید. یکی از این روش‌ها، بررسی بوی چرم است؛ همچنین، انعکاس نور به شما در این تشخیص کمک می‌کند. آزمایش حرارت دادن نیز می‌تواند موثر باشد. علاوه‌بر این‌ها، می‌توانید از روش جذب آب استفاده کنید. با این روش‌ها که در ادامه، به بررسی دقیق آن‌ها می‌پردازیم، دیگر هیچ‌کسی نمی‌تواند سر شما کلاه بگذارد و چرم مصنوعی را با قیمت چرم طبیعی بفروشد.

۱. بوی چرم، راز تشخیص اصل از تقلب!

چرم طبیعی بوی منحصربه‌ فرد و کمی حیوانی دارد که به‌ مرور زمان ملایم‌تر می‌شود، اما به‌ طور کامل از بین نمی‌رود. این بو به‌ دلیل وجود پروتئین‌ها و چربی‌های طبیعی در چرم است. یکی از ساده‌ ترین روش‌هایی که هنگام خرید می‌توانید از آن برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی استفاده کنید، بو کردن محصول است.

برخلاف چرم اصل، چرم مصنوعی بوی پلاستیک یا مواد شیمیایی می‌دهد. این بو تند و زننده است و به‌ سرعت از بین می‌رود؛‌ بنابراین، اگر هنگام خرید محصول چرمی، بوی تند و حیوانی را حس کردید، می‌توانید مطمئن باشید که جنس مورد نظر از چرم طبیعی ساخته شده است.

۲. شناسنامه چرم محصول را چک کنید

محصولات چرمی اصل و باکیفیت، هویتی دارند که به‌ راحتی قابل تشخیص است. یکی از راه‌های مطمئن برای تشخیص چرم اصل نیز توجه به برچسب یا شناسنامه محصول است. برخی از برندهای معتبر و شناخته‌ شده، برای محصولات چرمی خود از نشان‌ها و لیبل‌های مخصوص استفاده می‌کنند که حاوی اطلاعاتی مانند نوع چرم، محل تولید، تاریخ تولید و سایر مشخصات محصول هستند.

فروشنده موظف است درصورت درخواست شما، شناسنامه چرم را به شما ارائه دهد. از این اطلاعات می‌توانید برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی استفاده کنید.

۳. از انعکاس نور برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی استفاده کنید

زمانی‌ که نور به سطح چرم طبیعی می‌تابد، به‌دلیل ناهمواری‌های ذاتی و ساختار نامنظم الیاف چرم، به‌طور یکنواخت بازتاب نمی‌یابد. به همین دلیل، در چرم اصل شاهد نواحی مات و براقی کنار یکدیگر هستیم. این تنوع در بازتاب نور، به چرم طبیعی جلوه‌ای خاص و منحصربه‌ فرد می‌بخشد. در مقابل، چرم مصنوعی به‌ دلیل سطح صاف و یکنواختی که دارد، نور را به‌ طور یکسان و یکدست بازتاب می‌دهد. به همین دلیل، در چرم مصنوعی شاهد بازتابی یکنواخت و بدون سایه‌ روشن هستیم.

۴. چرم اصل نمی‌سوزد

تست شعله یکی از روش‌های قاطع برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی است. بااین‌حال، به‌دلیل ریسک آسیب به محصول، انجام این تست در فروشگاه توصیه نمی‌شود. در این روش، شما می‌توانید واکنش چرم را در برابر حرارت و شعله مستقیم مشاهده کنید.

چرم طبیعی در برابر شعله به‌ راحتی ذوب یا چروک نمی‌شود و آتش نمی‌گیرد. بوی حاصل از سوختن چرم طبیعی شبیه به بوی سوختن مو است و دود حاصل از آن به رنگ سفید یا خاکستری است. در مقابل، چرم مصنوعی در برابر شعله به سرعت ذوب و جمع می‌شود و می‌سوزد. بوی حاصل از سوختن چرم مصنوعی شبیه به بوی پلاستیک سوخته است و دود حاصل از آن به رنگ سیاه است.

۵. با روش تست قطره آب، چرم اصل را بشناسید

تست قطره آب یکی از ساده‌ ترین و درعین‌ حال، کارآمدترین روش‌ها برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی است. برای انجام این تست، کافی است چند قطره آب را روی سطح چرم بریزید و منتظر بمانید. در این حالت، آب به‌ سرعت جذب چرم اصل می‌شود و لکه‌ای تیره ایجاد می‌کند؛ ممکن است چند ثانیه طول بکشد تا این آب به‌ طور کامل جذب شود. چرم در محل تماس با آب کمی حالت نرم‌ تر پیدا می‌کند و انعطاف‌ پذیرتر می‌شود؛ اما در آن سمت، آب روی سطح چرم مصنوعی باقی می‌ماند و به‌ سرعت از آن سُر می‌خورد. قطرات آب به‌ شکل کروی باقی می‌مانند و به داخل چرم نفوذ نمی‌کنند. سطح آن نیز تغییری نخواهد کرد.

  • نکته ۱: تماس آب با برخی از چرم‌های طبیعی می‌تواند باعث ایجاد لکه شود و محصول را خراب کند؛ بنابراین، نباید از این روش برای هر محصولی استفاده کرد.
  • نکته ۲: برخی از چرم‌های طبیعی با فرایندی خاص به‌ گونه‌ای فرآوری می‌شوند که در برابر آب مقاوم باشند. در این نوع چرم‌ها، ممکن است تست قطره آب نتیجه قطعی نداشته باشد.

۶. با یک لمس ساده، چرم طبیعی را از تقلبی تشخیص دهید

یکی از بهترین و مطمئن‌ترین روش‌ها برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی، استفاده از حس لامسه و گرما است. چرم طبیعی ب ه‌دلیل ماهیت ذاتی خود، گرمای دست شما را به‌سرعت جذب می‌کند و حس گرما و لطافت را نیز به شما منتقل می‌کند. این در حالی است که چرم‌های مصنوعی به‌دلیل ساختار غیرطبیعی، سطحی سرد و خشک دارند و گرما را به دست شما منتقل نمی‌کنند.

برای انجام این تست، محصول چرمی را در دست بگیرید و چند ثانیه صبر کنید تا دمای دست شما با چرم یکسان شود. به حس لامسه خود توجه کنید. در چرم طبیعی، حس گرما و لطافت را به‌ وضوح احساس می‌کنید و چرم به‌ خوبی حرارت دست شما را جذب می‌کند و گرم می‌شود. در چرم مصنوعی حس سردی و خشکی را احساس خواهید کرد. چرم تقلبی گرما را به دست شما منتقل نمی‌کند و سرد باقی می‌ماند.

به‌ خاطر داشته باشید که چرم‌های طبیعی ضخیم ممکن است به‌ دلیل ضخامت بیشتر، گرما را با سرعت کمتری منتقل کنند؛ بنابراین، باید چند ثانیه بیشتر منتظر انتقال گرمای آن‌ها بمانید؛ همچنین برخی از چرم‌های مصنوعی باکیفیت به‌ گونه‌ ای طراحی شده‌اند که از نظر حس لامسه و گرما شبیه به چرم طبیعی هستند. به همین دلیل، توصیه می‌شود در کنار تست گرما و لمس، از سایر روش‌های تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی نیز استفاده کنید.

۷. پشت چرم طبیعی حالتی شبیه به جیر دارد

پشت چرم طبیعی پرزدار است و حالتی شبیه به جیر دارد؛ درحالی‌ که، پشت چرم مصنوعی به‌ طور معمول دارای بافتی صاف و پلاستیکی است. ازاین‌ رو، اگر می‌خواهید چرم طبیعی را از چرم مصنوعی تشخیص دهید، می‌توانید پشت محصول را بررسی کنید. چرم طبیعی دارای پرزهای ریز و نامنظم است که این نشانه‌ای از ساختار طبیعی پوست حیوان خواهد بود؛ اما چرم مصنوعی این ویژگی را ندارد و معمولا دارای سطحی یکدست و فاقد پرز است. این تفاوت ظاهری یکی از راه‌های ساده و موثر برای تشخیص اصالت چرم به‌ شمار می‌آید.

۸. چرم اصل گران قیمت است

چرم طبیعی به‌ طور ذاتی قیمتی بالاتر از چرم مصنوعی دارد. دلیل این امر، فرایند پیچیده و پرهزینه دباغی و آماده‌سازی پوست حیوانات برای تبدیل آن به چرم است. از طرفی، کیفیت و دوام چرم طبیعی به‌ مراتب بیشتر از چرم مصنوعی است و به همین دلیل، عمر مفیدتر و ماندگاری بیشتری نیز دارد؛ اما آیا هر محصولی که گران‌تر بود، به معنای اصل بودن چرم آن است؟

گاهی اوقات این مورد دررابطه‌ با جنس چرم صدق نمی‌کند. قیمت را نمی‌توان به‌عنوان تنها معیار قطعی برای تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی در نظر گرفت. برخی از فروشندگان متقلب ممکن است که محصولات چرم مصنوعی را با قیمت بالا به‌عنوان چرم طبیعی به مشتریان بفروشند؛ بنابراین، حتما از دیگر روش‌های تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی نیز استفاده کنید تا خرید خوبی داشته باشید.

۹. تشخیص اصالت چرم از روی بافت و سطح محصول

شما تنها با نگاه کردن به محصول نمی‌توانید اصالت جنس چرمی را تشخیص دهید. باید آن را لمس کنید و بادقت به جزئیات سطح آن نیز توجه کنید. چرم طبیعی که از پوست حیوانات به‌دست می‌آید، دارای ویژگی‌های منحصربه‌ فردی است که آن را از چرم مصنوعی متمایز می‌کند. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • منافذ: چرم طبیعی دارای منافذ ریز و نامنظمی است که در سراسر سطح آن به‌ طور پراکنده دیده می‌شوند. این منافذ درواقع، روزنه‌های تنفسی پوست حیوان هستند و در چرم مصنوعی وجود ندارند یا به‌ طور مصنوعی ایجاد می‌شوند.
  • طرح ناهمگن: سطح چرم طبیعی کاملا یکنواخت نیست و در آن خطوط، چین و چروک‌ها و ناهمواری‌هایی به چشم می‌خورد. این ناهمواری‌ها به‌ دلیل ساختار طبیعی پوست حیوان ایجاد می‌شوند و در چرم مصنوعی با طرح‌های چاپ‌ شده یا مصنوعی شبیه‌ سازی می‌شوند.
  • ضخامت ناهموار: ضخامت چرم طبیعی در تمام نقاط یکسان نیست و ممکن است در برخی قسمت‌ها کمی نازک‌تر یا ضخیم‌تر باشد. این تفاوت ضخامت به‌ دلیل نواقص طبیعی پوست و نحوه دباغی آن ایجاد می‌شود. در چرم مصنوعی ضخامت در تمام نقاط یکنواخت است.
  • خراش‌ها: چرم طبیعی ممکن است دارای خراش‌های ریزی باشد که در اثر زندگی حیوان یا فرایند دباغی ایجاد شده‌اند. این خراش‌ها در چرم مصنوعی وجود ندارند یا به‌ طور مصنوعی ایجاد می‌شوند. بررسی این خراش‌ها، می‌تواند به تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی کمک کند.

۱۰. از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید

اگر می‌خواهید از اصالت جنس چرم مطمئن باشید تا به‌ جای چرم اصل، چرم تقلبی و مصنوعی به شما فروخته نشود، بهترین راه این است که از فروشگاه‌های معتبر و شناخته‌ شده خرید کنید. فروشگاه‌های معتبر محصولات خود را از منابع مطمئن تهیه می‌کنند و آن‌ها را با ضمانت اصالت و کیفیت در اختیار مشتریان می‌گذارند. خرید از فروشگاه‌های معتبر نه تنها احتمال تقلب و فریب را کاهش می‌دهد، بلکه شما را از خدمات پس‌از فروش و امکان بازگشت کالا درصورت عدم‌ رضایت نیز بهره‌مند می‌سازد.

علاوه‌ بر این، کارشناسان حاضر در این فروشگاه‌ها می‌توانند شما را در انتخاب محصول مناسب و تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی راهنمایی کنند. به‌ این‌ ترتیب، با اطمینان از معتبر بودن فروشگاه، می‌توانید از خرید خود لذت ببرید و از اصالت چرم خریداری شده نیز مطمئن باشید.

جمع‌بندی

تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی امری مهم است که با استفاده از چندین روش ساده، اما موثر می‌توان به آن دست یافت. ما در این مقاله به روش‌های بسیار کاربردی نظیر بررسی بوی چرم، انعکاس نور روی سطح آن، آزمایش حرارت، جذب آب و بررسی سایر جزئیات یک محصول چرمی پرداختیم. با استفاده از این روش‌ها، افراد عادی نیز تا حد بسیار زیادی قادر به تشخیص جنس چرم اصل از تقلبی خواهند بود؛ اما درنهایت، توصیه می‌کنیم برای اطمینان از اصالت چرم، خرید خود را از فروشگاه‌های معتبر انجام دهید تا از کیفیت و واقعی بودن محصول مطمئن شوید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد